Stats counter, realtime web analytics, heatmap creator
Chci vyhledávat v:

V následujících letních dnech možná více pocítíme únavu, reakce na počasí a... napadne vás, že třeba právě to má jistou souvislost se solí? „Mnoho lidí je při deštivém počasí často unavených. Někdy je dokonce rozbolí hlava nebo přichází nervozita a neklid. Souvisí to s tím, že se naše baroreceptory postarají o rozšíření cév. Díky tomu lehce poklesne krevní tlak, jsme rychleji vyčerpaní a bez elánu. V této době bychom se neměli přepínat; je lepší poddat se příkazu přírody a při blížícím se snížení tlaku zapomenout na velké plány. Když jsou cévy rozšířené, může za určitých okolností uškodit i stres."

sul

Konzumace soli v množství, v jakém ji běžně do těla dostáváme, jen zvýrazňuje tyto výkyvy. Příroda nás na tohle totiž vůbec nevybavila. Vlastně jsme ideálně vybaveni na nulový příjem chloridu sodného. Zní to jako šílenost? Hned prvních několik kapitol této knihy vás zcela logicky přesvědčí o tom, že ve vývoji lidstva došlo k objevu soli v podstatě náhodou a přineslo to svým způsobem víc škody než užitku. A že je to vlastně prvek podobný třeba hořčíku nebo vápníku, u kterého je jakýsi doporučený maximální denní příjem a jeho překračování se neblaze odráží na zdraví.

A že sůl je tak trochu hodně účinná droga

„Principem odbourání závislosti na soli jako stimulantu a dosažení takového stavu smyslového vnímání pokrmů, při kterém sůl nebude kritériem hodnocení, jestli je pokrm chutný nebo ne. Osobně mám velkou míru pochybností o tom, že člověk vždy přijímá slanou chuť jako příjemnou, protože už po dvou letech absence soli v pokrmech jsem vnímal náhodně podstrčenou chuť soli jako poměrně intenzivní nepříjemnost." Říká v knize Miroslav Légl, který na toto téma už dvě publikace napsal a doplnil o několik stovek receptů, které jsou neslané. Dokázal, že sůl lze nahradit jinými chutěmi, že si lze chuťové pohárky opět vytříbit k jemnosti a fascinace přirozenými chutěmi je jedním z nejúžasnějších gastronomických zážitků!

Sůl je všude a nabobtnává nás...

Přemýšlela jsem, jak tuto knihu charakterizovat. Měla jsem nakonec dojem, že je o tom, že sůl je všude kolem nás, komerčně a schválně aplikovaná i do sladkých jídel, že je jí obrovská přehršel! Že působí v těle negativně. Přesným účinkům a způsobům, jak v těle pracuje na našich buňkách, nervovém systému nebo v trávicím traktu najdete v knize, ale můj celkový pocit byl, že nás nabotnává, odpojuje od zdravého fungování organismu a negativně ovlivňuje i myšlení, mozek a osobnost. Kdoví, za čím vším lze najít jako viníka chlorid sodný, kdybychom šly do zdánlivě konspiračních teorií.

Tady však trojice autorů Josef Jonáš, Miroslav Légl a Jiří Kuchař použily množství vědeckých studií, zdrojů, zkušeností a logiky k tomu, aby sestavili mimořádně pečlivou knihu, proti které se jen těžko argumentuje.

sul1

O autorech

MUDr. Josef Jonáš a Jiří Kuchař společně napsali knihy Zdraví v ohrožení – Hořká pravda o sladkém cukru a její volné pokračování Tak chutná štěstí, bestsellery Svět přírodních antibiotik, Zdravé střevo a Tvoje strava je tvůj osud. Miroslav Légl je autorem průkopnických knih Vaříme bez soli a Mezinárodní kuchyně bez soli a jiné chemie. S jejich články a příspěvky se můžete pravidelně setkávat v měsíčníků Regenerace.

Vydalo nakladatelství Eminent