Stats counter, realtime web analytics, heatmap creator
Chci vyhledávat v:

Sílící sluneční paprsky, příjemná teplota a čerstvý jarní vánek nás lákají ven k procházkám a prvním jarním výletům. Ať jste cyklisti, běžci, bruslaři nebo máte rádi procházky – užijte si přicházející období na maximum, ale nezapomeňte na sebe být opatrní – nepříjemné zranění by mohlo váš začátek jara pokazit.

   protažení

Pravidlo číslo 1: Nepřeceňujte se!

I když nás jaro láká k pohybu, zátěž zvyšujte pozvolna, není kam spěchat. Vyhnete se přetížení, namožení i úrazům. Nezapomínejte však na zdravý rozum – jaro přichází pozvolna, pozvolna přidávejte také zátěž a proměňujte váš šatník.

A co nás na jarním sportování nejčastěji nepříjemně překvapí?

Ach ty puchýře

Kde vás tlačí bota? To je fajn vědět, ale pokud se vydáváte na jarní výlet, je lepší se tlačícím botám obloukem vyhnout. Řada z nás si s novou sezónou pořídí krásné nové botky, bohužel jako nevítaný bonus i nějakou tu sadu puchýřů. Proto si kromě bot pořiďte také kvalitní ponožky, které dobře odvádí vlhkost. Fungovat bude i preventivní polepení ohroženým míst náplastí, která zmírní otlaky a ochrání citlivou pokožku.

Pokud už se puchýře objeví, doporučujeme rychlý zásah, který vás ochrání nejen před bolestí, ale také infekcí: Menší puchýře nepropichujte. Stačí je vydezinfikovat a obvázat měkkou gázou či vrstvou několika náplastí. Větší puchýře byste měli v jednom místě jemně propíchnout sterilní jehlou, osušit a obvázat. Rozhodně se vyvarujte strhávání – vytvořili byste tak ideální vstupní bránu pro infekce a záněty.

Oděrky, odřeniny, škrábance

Cesty přírodou s sebou nesou riziko i těchto nepříjemností. Drobné oděrky stačí jemně dezinfikovat, pokud se jedná o větší poranění, je nutné vždy důkladně vyčistit od kamínků či prachu a následně je vydezinfikovat. Ránu byste také měli přikrýt prodyšným krytím. Hojení podpoří také například novikovův roztok, známý jako zelený obvaz. Ten poranění nejen dezinfikuje, ale také obalí bariérou odolnou proti bakteriím a plísním.

O namožené svaly a klouby pečujte

Přetížené svaly a klouby jsou velmi častým následkem prvních jarních výletů a výjezdů. Pokud se dostaví svalová únava, měl by léčebný režim zahrnovat teplo, masáže a obklady. K tomu můžeme doporučit tradiční Alpu francovku. Bylinný extrakt uvolní svalové napětí, pomůže i s odplavením únavových látek. Třením a hnětením postižených míst podpoříte rozšíření krevních kapilár, které pak do oblasti přivedou větší množství kyslíku a výživných látek. Pozor – po každé masáži je nutné alespoň půl hodiny odpočívat, aby byl její efekt dostatečný.

Ostré slunce a pyl pro vaše oči

Kromě ostrého jarního slunce je ohrožuje i vítr a pyl. Unavené oči jsou suché, pálí a mohou zčervenat. V tomto případě na 15 minut přiložte vychlazený plátek okurky či pytlík černého čaje. Rozhodně nejlepším receptem na unavené oči je dostatečný spánek, který zajistí relaxaci a zvlhčení.

Odpočinek a relaxaci nevynechávejte

Stejně jako je důležitá aktivita, je důležitý také odpočinek. Jemná masáž nebo sauna krásně uvolní svaly. Jednoduchou relaxací k prohřátí namožených svalů je také teplá koupel, ideálně s několika kapkami již dříve zmiňované francovky Alpa.

 

 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

bnr IB2016 GIF 300x300 01

 bej16 300x300